Winter op komst

4 oktober 2018 - Uppsala, Zweden

Hejhej,

De maand oktober is begonnen en het is ook direct een stuk kouder geworden hier. 's Nachts is de temperatuur rond het vriespunt of zelfs al iets daaronder en overdag wordt het vaak ook niet warmer dan een graad of 10. Reden genoeg om afgelopen weekend een paar warme handschoenen te kopen. Vorige week had ik bijna de hele week vrij van de universiteit dus genoeg tijd om leuke dingen te doen. Helaas zat het weer niet helemaal mee waardoor ik alsnog veel binnen heb gezeten. Heb nog wel een poging gedaan voor een bezoek aan de botanische tuin hier in Uppsala maar daar waren ze helaas aan het renoveren dus we konden maar een klein deel zien. Wel hebben we vrijdagavond een gezellige avond gehad in de pub en op zaterdag lekkere fika met zelfgemaakte wafels.

Deze week helaas wel weer elke dag voor uni bezig, want er moesten een hoop artikelen gelezen worden voor verschillende lessen. Dinsdag hadden we een soort excursie en gingen we op bezoek bij koeien en varkens. Dit was wel heel leuk en vooral de kleine biggetjes waren ook erg schattig. Het was leuk om na alle theorielessen ook een beetje praktijk te zien. Best interessant ook om het verschil te zien tussen het houden van dieren in Zweden en Nederland. In Zweden zijn mensen een stuk bewuster van dierenwelzijn en daar zijn de stallen en inrichting dus ook op aangepast en hier kan Nederland nog wat van leren. Morgen gaan we op bezoek bij een manage en volgende week nog bij een visbedrijf en een schapenboerderij dus genoeg beestjes om te bekijken de komende dagen.

Naast de activiteiten voor het vak dat ik volg, gebeuren er ook nog genoeg leuke dingen buiten de lessen om. Zo ben ik afgelopen week lid geworden van het studentenkoor op de campus. De liedjes zijn vooral in het Zweeds maar met een beetje oefenen lukt dat wel en het zijn allemaal leuke en gezellige mensen daar. Volgende week hebben we al een soort uitje en gaan we met z'n allen naar een jacuzzi en sauna. Volgend weekend ga ik met vriendinnen een weekendje weg naar het Zweedse Gotland om daar van de omgeving en natuur te genieten nu het nog kan voordat het winter is.

En ondanks dat ik het hier zo leuk vind, moet ik toch ook vooruit denken en heb ik dus al een vliegticket gekocht om terug te gaan naar Nederland. Op 18 januari verlaat ik het mooie Zweden en kom ik in de avond aan op Schiphol. Dan is dit geweldige avontuur helaas alweer voorbij, maar gelukkig duurt dat nog even en heb ik dus nog genoeg tijd om leuke dingen hier te doen. Om te beginnen vanavond maar weer eens op stap om ergens gezellig wat te drinken en wie weet bij een feest te eindigen. Ik spreek jullie later weer!

Doeidoei