Weekend in Oslo

25 september 2018 - Oslo, Noorwegen

Vandaag in mijn blog gaat het over Oslo, waar ik afgelopen weekend met een aantal vrienden ben geweest. Deze mensen zijn allemaal enthousiast over mijn blog en vinden het stom dat ze het niet kunnen lezen omdat het in het Nederlands is dus speciaal voor hen schrijf ik een samenvatting in het Engels. So, dear friends who joined this amazing trip to Oslo, for a summary of my blog in English, see below!

Afgelopen vrijdag ging de wekker al om 6.00 want er stond een trip gepland naar Oslo, Noorwegen voor het weekend. Om 7.00 stapten we hier in Flogsta in de bus om na een lange, maar leuke treinreis rond 15.00 in Oslo aan te komen. Onderweg nog wel regen gehad maar gelukkig hebben we het vrijdag in Oslo bijna helemaal droog gehouden. Eerst even inchecken in het hostel en onze spullen op de kamer zetten en daarna snel naar buiten om een eerste indruk te krijgen van de stad. Na een korte wandeling door het centrum kwamen we al snel bij het Opera House uit. Er stond super veel wind wat zorgde voor grappige momenten voordat we het dak hadden bereikt en op het dak zelf bleek het vrij lastig om foto's te maken want iedereens haren waaide alle kanten op. Alles bij elkaar zorgde het voor veel plezier en dat ging verder in de avond toen we na het eten van pizza gezellig kaartspelletjes speelden en de nodige drankjes daarbij dronken. Laten we het er maar op houden dat het een leuke avond was en aan het einde van de avond iedereen wel iets te diep in het glaasje had gekeken.

Zaterdagochtend eerst rustig wakker worden en lekker ontbijten om vervolgens van de zon te genieten buiten op weg naar een sculpturenpark. Onderweg nog een aantal mooie plaatsen gezien en ook het sculpturenpark was een bezoekje waard. Daarna doorgelopen naar de kust om daar door het bos en langs het water een wandeling te maken. Wat was het mooi hier en veel foto's maken kon dan ook niet ontbreken (zie het foto album van Oslo). Hier hebben we een groot deel van de middag doorgebracht en na eindeloos genieten van de zee nog even snel langs de winkel voor avondeten. Als er voor 7 mensen gekookt moet worden dan wordt het al snel iets makkelijks als spaghetti; wat trouwens een prima maaltijd was. Later op de avond zijn we naar een bar vertrokken om daar wat te drinken en gezellig te kletsen.

Zondag was het alweer de laatste dag van ons uitje naar Oslo en om 11.00 moesten we het hostel uit zijn. Met een beetje haasten en rennen hebben we om precies 11.00 de sleutel ingeleverd en konden we ons daarna nog een aantal uur vermaken voordat onze trein zou vertrekken. We hebben de nationale kunstgalerie bezocht waar we prachtige schilderijen hebben gezien. Daarna nog even een wandeling langs het koninklijk paleis en uiteindelijk weer uitgekomen bij het water waar we een tijdje hebben gezeten en hebben genoten van onze lunch. Rond 16.00 waren we weer bij het hostel om onze bagage op te halen en naar het station te gaan. Een uurtje later vertrok onze trein terug naar Stockholm en vanaf daar verder naar Uppsala. Het was een lange reis en we waren pas na 0.00 weer thuis maar het was het meer dan waard. Wat een geweldig weekend hebben we gehad! Op naar de volgende trip!

So here is the English summary since the Dutch language is hard to understand for most non-dutch people. On Friday our alarms went off early to leave to Oslo and stay there for the weekend. At 7 am we took the bus to central station and after that we took a very long trainride to arrive in Oslo around 3 pm. First we checked in to the hostel and dropped our Luggage. We then walked through the city centre and ended up at The Opera House. It was very windy which resulted in a lot of fun and difficulties taking pictures, but we managed to reach the top of The Opera House and enjoyed the view. In the evening we played drinking games and we all had more than enough alcoholic drinks when we went to bed.

On Saturday we went to a park with naked sculptures and thereafter to beautiful nature near the sea. We enjoyed the walk and sat down the water to have some lunch and rest for a bit while watching the water and boats in front of us. Most of the day we spent here in the forest and near the sea and we sat down several times to make beautiful pictures. We really liked the free busride back to the hostel after a long day of walking. In the evening we played some card games and went to a bar nearby. Drinks were quite expensive so most of us only took one drink. After a fun evening we went back to the hostel to get some sleep.

Sunday was already the last day of our trip. Before heading back to Uppsala we first visited the national art gallery where we saw The Scream and many more beautiful paintings. After that we walked to the royal palace and ended at some sort of harbor. We grabbed some lunch and enjoyed our last hours in Oslo walking along the water and back to the hostel. At 5 pm our train left back to Stockholm and after a long ride and a run for the bus we finally came back home. Thanks for this amazing weekend we had together and looking forward to our next adventure!!