Studeren, studentenleven, Gotland en weer studeren

16 oktober 2018 - Uppsala, Zweden

Hej allihopa,

En het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik iets heb geschreven, druk druk druk met andere dingen. Vooral veel leuke dingen, maar ook met onderdelen van het vak dat ik volg want volgende week is het tentamen al. Daarnaast werk ik op dit moment druk aan een presentatie die we ook nog moeten geven voor dit vak. Heel interessant allemaal maar dat kost natuurlijk wel wat tijd. Na bijna 2 maanden hier in Zweden zit het eerste vak er bijna op en daarmee ben ik ook al bijna op de helft van mijn verblijf hier... Maar bij deze de hoogtepunten van mijn leven in de afgelopen anderhalve week.

Ik heb nog een aantal studiebezoeken gehad naar een manege, een schapenboerderij en een visbedrijf. Dat is best leuk aan dit vak, je krijgt echt de praktijk te zien en daar leer je toch ook wel veel van. En dieren bekijken en aaien is altijd leuk om te doen. Nu zijn de meeste lessen voorbij en moeten we alleen nog een presentatie geven en het tentamen maken. Heel benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Verder had ik vorige week een uitje naar de sauna en hot-tub met de meiden van het studentenkoor. Dit was, ondanks dat er vooral Zweeds gepraat werd, een hele gezellige avond. Vanavond op de repetitie was er helaas maar 1 meisje die dezelfde partij als mij zingt, maar met z'n tweeën ging het toch goed ondanks dat de liedjes in Zweeds zijn. Nu gaan we weer goed oefenen voor volgende week en in de weken daarna tot aan kerst oefenen we voor het speciale kerstoptreden.

Als ontspanning tijdens het studeren ben ik afgelopen weekend met 3 vriendinnen met de boot naar Gotland, een eiland van Zweden, geweest. Vrijdagavond kwamen we, na een wandeling langs de zee, aan op de camping waar we een huisje hadden gehuurd. Zaterdag hebben we een flink stuk gewandeld (ruim 20 km) door een natuurgebied. Hier zijn we met gevaar voor eigen leven: tussen struiken en takken door gelopen, een rots op geklommen en vervolgens bij mensen in de achtertuin geëindigd. Alles bij elkaar was het een heel avontuur met als eind resultaat wel prachtige plaatjes vanaf een hoge klif en vooral heel veel lol. Helaas had ik deze dag niet helemaal de goede wandelschoenen uitgekozen en had ik de rest van het weekend behoorlijke blaren op mijn voeten. Zondag hebben we een stadje bezocht en nog meer genoten van de zee. 's Avonds weer terug op de boot en toen was dit mooie weekend helaas alweer voorbij.

Deze week staat er verder weinig op de planning en ben ik veel vrij van de universiteit om dingen voor te bereiden voor volgende week. Als het tentamen volgende week geweest is, plan ik wel weer genoeg leuke dingen in om te doen. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van de dingen die hier gebeuren en de avonturen die ik beleef.

Tot de volgende keer! Till nästa gång!

1. Opa en oma haan:
    19 oktober 2018
    Hoi kirsten hier wordt het ook een beetje koud we hebben elke dag nog gefietst het was mooi weer en nu wachten op bericht van het ziekenhuis eerst naar Almelo en dan naar Enschede het is allemaal spannend heb je het kaartje ontvangen je hebt mooie foto's gestuurd geniet er van maar denk aan je studie want dat is heel belangrijk liefst van opa en oma haan