Het leven van een student aan de SLU...

5 september 2018 - Uppsala, Zweden

De universiteit is weer begonnen en daardoor zou ik toch bijna vergeten af en toe een stukje hier te schrijven. Maar, wees niet bang; er gebeuren nog steeds veel leuke dingen hier en dat zal ik met jullie blijven delen. Ik zal proberen het niet te lang te maken, maar kan niks beloven. Vorige week waren de introductiedagen van de universiteit, maar dat stelde helaas niet heel veel voor. Wel was het handig om de campus vast een beetje te leren kennen en kennis te maken met nog meer nieuwe mensen. Vooral 's avonds was het meestal erg gezellig tijdens een feestje of gewoon bij iemand thuis. Zo hoef je voor een feestje hier helemaal niet ver te zoeken, want er worden regelmatig feestjes georganiseerd in een van de flats hier waarbij 1 gang gewoon helemaal wordt omgetoverd tot feesthuis. Dat zie ik hier nog niet zo snel gebeuren met mijn medebewoners, dus tja dan gaan we maar naar de buren.

Zaterdag ben ik met een paar vrienden van hier naar Gamla Uppsala (oud Uppsala) gegaan. Dit is de plek waar heel lang geleden Uppsala lag en is nu vooral toeristisch met een museum en een wandeling langs oude monumenten. Het was best een fietstocht om er te komen maar vervolgens hebben we er ook wel de hele middag besteed en was het de lange rit wel waard. 's Avonds hebben we eens even een bar in het centrum uitgeprobeerd, maar er waren weinig studenten dus dat was een kort avontuur.

Afgelopen zondag begonnen de introductie activiteiten van de studentencommissie hier, maar 's ochtends was het eerst tijd om samen met iedereen op de gang hier het huis schoon te maken en op te ruimen. Na een teleurstellende opkomst maar wel veel gezelligheid met de mensen die er wel waren, is ons huis weer een beetje schoner een leefbaarder geworden. Aan het eind van de middag was het tijd voor een BBQ met alle nieuwe internationale studenten. De BBQ zelf was niet zo'n succes maar de spelletjes en gezelligheid maakten het helemaal goed. En niet te vergeten de minion dance (nee niet van die gele poppetjes, maar iets anders) die je hier als nieuwe student moet leren. Daar kan je een heel boek over schrijven maar kort gezegd lopen er verklede figuren over de campus die zichzelf de marauders noemen en als ze een groep nieuwe studenten zien en ze houden je tegen dan moet je de minion dance doen samen met hun... Het zijn hele aparte dingen die je hier soms tegen komt en vreemde studententradities.

Maandag was het dan eindelijk zo ver: de vakantie was voorbij en de universiteit begon weer! Mijn vak begon om 13.15 en het was toch echt even zoeken naar het lokaal eerst, maar gelukkig netjes op tijd daar aangekomen. Deze periode heb ik dus een vak met 25 mensen ongeveer, en dat is wel heel anders dan ik gewend ben in Wageningen waar we vakken hebben met minimaal 3x zoveel mensen. Maar de eerste indruk van het vak was goed maandag en ik denk dat ik dit wel eventjes volhoud (niet dat ik echt een andere keuze heb ook). Na het college kregen we nog wat informatie van de studentencommissie en na een aantal bijzondere spellen hebben we lekker met iedereen samen gegeten.

Gisteren en vandaag waren lange dagen met veel colleges achter elkaar. Het is wel even wennen om vroeg op te staan en om 08.15 aanwezig te zijn op de universiteit, maar dat went vanzelf wel. Net als het heuvelachtige landschap wat elke dag weer een work-out is om van en naar de universiteit te komen. Gisteren was er eind van de middag en picknick en 's avonds een historische tour over de campus wat weer een bijzondere ervaring was. Ik heb nooit eerder om 10 uur 's avonds over een donkere campus gerend en geschreeuwd tijdens een soort van spooktocht maar hier kan alles.

Dit blog is bijna ten einde, maar ik moet toch nog even het hoogtepunt van deze week vertellen. Vandaag heb ik namelijk een ticket gekocht om naar Lapland te gaan!!! Het is nog wel even wachten want dit gaan we pas in januari doen, maar wel iets heel moois om naar uit te kijken met onder andere rendieren eten geven, sledehonden tocht, ijsklimmen en nog veel meer gave dingen.

Tot die tijd staan er hier nog een heleboel leuke dingen gepland en nog veel meer leuke ideeën die waarschijnlijk spontaan komen. Volgende week begin ik met een taalcursus Zweeds voor beginners dus wie weet spreek ik over een tijdje een beetje Zweeds en samen met de mensen hier staan nog een heleboel uitstapjes gepland dus dat komt helemaal goed hier de komende tijd. Deze week niet zo veel foto's bij mijn blog maar ik heb nog wel foto's toegevoegd bij die van vorige week ;). Binnenkort weer een update van het studentenleven hier, tot dan!

Hej dâ!

1. Opa en oma haan:
    6 september 2018
    Leuk dat het goed gaat het ziet er allemaal goed uit met je mede studenten en je hebt het erg naar je zin wij wensen jouw succes met je studie en lekker genieten van de omgeving hier is het wel goed papa heeft een hele mooie auto groetjes van opa en oma haan