Lapland, wat was je geweldig!!

18 januari 2019 - Uppsala, Zweden

Vanavond vlieg ik dan eindelijk terug naar Nederland, maar niet zonder eerst nog even te hebben geschreven over mijn geweldige avontuur in Lapland natuurlijk! Vorige week vrijdag was het na aftellen eindelijk tijd om te vertrekken naar Lapland. Ik was niet de enige, dus toen de bus aankwam in Uppsala was het even zoeken naar een plekje maar uiteindelijk gevonden en toen zat ik ineens tussen een groep Nederlanders en Belgen, dus dat praat lekker makkelijk. De heenreis was lang en onderweg slecht weer gehad waardoor we moesten omrijden omdat door de wind veel bruggen waren afgesloten. Uiteindelijk kwamen we rond 8 uur in de ochtend aan bij ons hostel in Kiruna. Na een ontbijtje daar kon onze dag beginnen.

We gingen eerst de winteroveralls ophalen die we gehuurd hadden om ons te beschermen tegen de verwachte kou van de komende dagen. Daarna kregen we een rondleiding door Kiruna van onze reisleider. 's middags was het tijd voor de eerste echte activiteit en gingen we op pad met de sneeuwscooter en hondenslee. Wat een geweldige ervaring om op een sneeuwscooter te rijden en ook de hondenslee was iets wat je normaal natuurlijk niet doet. De honden waren ook erg lief, wat resulteerde in leuke foto's. Lea en ik mochten zelfs helpen om de honden weer terug te brengen na de slede tocht. Daarna nog even boodschappen gedaan, want de rest van de week zou er niet echt meer een winkel in de buurt zijn. In de avond stond er een wandeling gepland om hopelijk het noorderlicht te zien, maar het was helaas te bewolkt dus behalve een flinke wandeling hebben we helaas niets gezien van het noorderlicht.

Op dag 2 gingen we 's ochtends naar het ijshotel waar het binnen nog warmer was dan buiten, want de temperatuur buiten was -18 en binnen was -5 dus het voelde bijna warm. Het zag er erg mooi uit allemaal en ik snap wel dat mensen daar een nachtje willen slapen. Na het ijshotel gingen we onderweg naar de Sami mensen (de bewoners van Lapland die rendieren houden). We mochten rendieren eten geven en konden zelfs rendiervlees en rendiersoep proeven. De Sami vertelde wat over hun manier van leven en we konden ons daarna lekker opwarmen bij een vuurtje. Na dit bezoek reden we door naar Abisko, waar we de rest van de tijd zouden doorbrengen. Even bijkomen en eten en vervolgens 's avonds met zn allen naar een afgelegen tent voor BBQ en wat lekkers. Deze avond hadden we meer geluk toen er opeens iemand binnen kwam en zei dat het noorderlicht te zien was. En inderdaad, buiten was vrij duidelijk het noorderlicht te zien en het werd alleen nog maar duidelijker na een tijdje. Iedereen was dolgelukkig en we hebben bij elkaar toch heel wat foto's gemaakt.

Dag 3 bestond uit een uitstapje naar Narvik, Noorwegen. Het was nog even spannend of de reis hier naartoe door zou gaan, want de weg ernaartoe was door de sneeuw al een aantal dagen dicht, maar gelukkig kregen we 's ochtends te horen dat we toch wel zouden gaan. Vooral de reis naar Narvik toe was erg mooi tussen de bergen met sneeuw door en in Narvik zelf hadden we een prachtig uitzicht over de stad met de bergen en gekleurde lucht op de achtergrond. Terug in Abisko was het tijd om naar de sauna te gaan met een ijskoud meer ernaast. Dus vanuit de hete sauna kon je zo de sneeuw inrollen of een duik nemen in het meer. Brr, dit meer was vooral erg koud na die toch wel lekker warme sauna! Maar, weer een ervaring rijker.

De laatste dag in Lapland bestond uit in de ochtend ijsklimmen. Het idee was dat we een bevroren waterval op gaan klimmen. De wandeling naar de waterval toe was al een avontuur opzich en na een korte uitleg over hoe je omhoog moest klimmen met gebruik van een soort bijl en spikes aan je schoenen was het tijd om het te proberen. Het was een flinke klus om je vast te zetten in het ijs en je had er echt wel al je kracht voor nodig om omhoog te komen. Ik was halverwege toen de spikes aan mn schoen losschoten en ik daardoor een flinke val naar beneden maakte. Gelukkig zit je vast aan een touw, maar een blauwe plek door de klap tegen het ijs was niet te voorkomen. Alles bij elkaar was het echt een super leuke uitdaging en zeker de moeite waard om eens te doen. 's middags was het alweer tijd voor de terugreis naar Uppsala, waar we de volgende ochtend rond half 9 aankwamen.

Dit avontuur in Lapland was echt een geweldig einde van een super leuke tijd hier in Zweden! Ik ga het zeker missen hier, maar kom vast nog eens terug hier. Voor nu was dit dus ook mijn laatste blog over mijn uitwisseling en avonturen hier. Dankjulliewel allemaal voor het lezen en ik zie jullie snel weer in Nederland!